Jauharatul Kamal

April 13th, 2011 | by SignsofjudgementDay |
Shuhud In Progress

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

اَللَّهُمَّ وَسَلِّمْ صَلِّ عَلَى عَيْنِ الرَّحْمَةِ الرَّبَّانِيَّةِ
    1. Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas hakikat rahmat rabbaniyyah

       

وَالْيَقُوْتَةِ الْمُتَحَقِّقَةِ الْحَائِطَةِ
    1. Iaitu ilmu permata yang meliputi keseluruhan hakikat

       

بِمَرْكَزِ الْفُهُوْمِ وَالْمَعَانِى
    1. Yang menjadi pusat segala kefahaman dan ma’na


وَنُوْر ِاْلاَكْوَانِ الْمُتَكَوَّنَةِ اْلأدَمِيِّ
    1. Dan cahaya ciptaan segala kejadian yang tercipta (yang dibangsakan kepada anak Adam)(humanity)


صَاحِبِ اْلحَقِّ اْلرَّبَّانِى
    1. Ia adalah tuan empunya bagi haq (kerja-kerja) rabbani (divinity)


اَلْبَرْقِ اْلأَسْطَعِ بِمُزُوَنِ اْلأَرْبَاحِ اْلمَالِئَةِ لِكُلِّ مُتَعَرِّضٍ
    1. Ia bagaikan kilat yang terpancar seperti turunnya hujan yang mengalir memenuhi setiap ruang yang menghadapnya


مِنَ اْلبُحُوْرِ وَاْلأَوَانِى
    1. Sehingga memenuhi segala lautan ruang dan masa


وَنُوْرِكَ اللاَّمِعِ الَّذِيْ مَلأْتَ بِه كَوْنَكَ اْلحَائِطَ بِأَمْكِنَةِ اْلمَكاَنِى
    1. Nur Engkau yang bersinar terang terpancar meliputi seluruh makhluk dan memenuhi segenap tempat

 

اَللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلى عَيْنِ اْلحَقِّ الَّتِى تَتَجَلَّى مِنْهَا عُرُوْشُ اْلحَقَائِقِ عَيْنِ اْلمَعَارْفِ اْلأَقْوَمِ
    1. Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas punca bagi hakikat dan haq, yang mana terpancar daripadanya kemuncak hakikat-hakikat arasy iaitu zat makrifat yang paling kukuh (refer Al-Isra’ – 9)

 

صِرَاطِكَ التَّآمِّ اْلاَسْقَمِ
    1. Iaitu Sirat Engkau yang paling sempurna dan paling istiqamah

 

اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلى طَلْعَةِ اْلحَقِّ بِا الْحَقِّ اْلكَنْزِ اْلأَعْظَمِ
    1. Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW yang merupakan mazhar (tempat zahir) haq dengan haq yang merupakan sumber gedung haqiqat yang agung

 

إِفَاضَتِكَ مِنْكَ اِلَيْكَ إِحَاطَةِ النُّوْرِ اْلمُطَلْسَمِ
    1. Tempat datangnya limpahan nur kasih yang meliputi gedung rahsia daripada Engkau kepada Engkau

 

صَلَّى الله عَلَيْهِ وَعَلى آلِهِ صَلاَة ًتُعَرِّفُنَا بِهَا إِيَّاهُ.
    1. Selawat dan salam ke atas Nabi dan ahli keluarganya yang mana dengan Selawat itu kami dapat mengenal dengannya akan Nabi SAW.

  1. 30 Responses to “Jauharatul Kamal”

  2. By Mohammed Sajid on Nov 29, 2011 | Reply

    As Salaamwalaikum,

    please give Jauharatul Kamal in english and english meaning

  3. By princehashim on Dec 1, 2011 | Reply

    The english translation of Jauharatul kamal is being prepared. We will publish it soon after the draft has been approved. Thank you.

  4. By hammed on Dec 17, 2011 | Reply

    jauratu kamal what does it do

  5. By princehashim on Dec 21, 2011 | Reply

    Sholawat Jauharatul Kamal is a special sholawat for Qurbah (seeking nearness) and Muhabbah (seeking love) of Allah swt and the Prophet saw. Through this sholawat seekers of Qurbah and Muhabbah gets to know the divine attributes of the Prophet. The rewards for reciting this sholawat is equivalent to 20 times recitation of Sholawatul Fatih. However this great sholawat can only be practised by Ikhwan (members) of Tijani only.

  6. By jamal on Jan 3, 2012 | Reply

    i would be grateful to have a vivid explanation and translation of jauharatul kamal in English may Allah SWT bless you all

  7. By Ethelene Chuong on Jan 9, 2012 | Reply

    The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention. XBOX 720 Review

  8. By mat rempit on Mar 3, 2012 | Reply

    x kan nak dengar ceremah pun kena minta izin, pah too kalu dgr tanpa izin kena bala pula, baik x payah dengar

  9. By hamba berdosa on May 3, 2012 | Reply

    kepada tuan ‘mat rempit’..
    tuan baca betul2 nota tu..beramal dgn amalan tanpa izin yg sah..bukan mendengar ceramah yg menjadi kesalahan..diharap tuan dpt memahaminya dgn izin ALLAH S.W.T..

  10. By sahabaniyah on May 21, 2012 | Reply

    Assalammualaikum..para ikhwan, syeikh yg di hormati
    saya hamba Allah yg kerdil di beri ujian Illahi boleh berbahasa Ibrani(jews) dan Inggeris apabila dirasuk..msg mereka jelas
    1)jangan baca selawat fatih
    2)jangan baca hizb bahr
    serangan sentiasa ada pd km sekeluarga.
    tapi km redha..jika tuan guru dpt beri petunjuk/nasihat saya sgt berbesar hati.t.kasih

  11. By SignsofjudgementDay on May 24, 2012 | Reply

    Kami akan merujuk kepada Syeikh & kami akan memberi jawapan kemudian kepada encik/cik berkaitan perkara tersebut.

  12. By SignsofjudgementDay on May 26, 2012 | Reply

    Hendaklah anda teruskan amalan kerana syaitan qorin ingin anda berhenti daripada beramal. Amalan tersebut merupakan serangan keatas syaitan qorin & pelindung anda, jika anda berhenti qorin boleh menyerang anda tanpa pelindungan lagi. Pastikan amalan tersebut telah ditalaqi & mendapat izin yang sah dari syeikh.

  13. By sohbah on Jun 8, 2012 | Reply

    salam sahabaniah.. datanglah jumpa dgn sykh kat surau damansara perdana ;)

  14. By Mohd fadzil bin mohd sabri on Jun 22, 2012 | Reply

    Assalamualaikum,
    Saya mohon izin utk download selawat ini untuk memahami maknanya.

  15. By SignsofjudgementDay on Jun 29, 2012 | Reply

    Silakan

  16. By Sharikah Muhammad on Jul 12, 2012 | Reply

    As salamu alaikum

    I was very interested in learning the meaning and translation of the Tijana wazifa , Jauharatul Kamal. Can someone send it to me via email.

  17. By SignsofjudgementDay on Jul 13, 2012 | Reply

    Recitation of Jawharat al Kamal & Recitation of Salatul Fatihi
    Please click link here – translation of the Tijana Salatul Fatihi , Jauharatul Kamal

  18. By SignsofjudgementDay on Jul 13, 2012 | Reply

    Recitation of Jawharat al Kamal & Recitation of Salatul Fatihi
    Please click link here – translation of the Tijana Salatul Fatihi , Jauharatul Kamal

  19. By SignsofjudgementDay on Aug 28, 2012 | Reply

    silakan download

  20. By dalhatu ibrahim saleh on Dec 16, 2012 | Reply

    We are enjoyng this site surely may Allah S.W.A improve your ability ya ikwaniii.

  21. By fahmi on May 12, 2013 | Reply

    salam Syeikh Hakeem Tajudin Awwab saya mohon ijazah selawat Fatih,Jauharatul Kamal,Wasifah
    dan Hailallah.
    Qabiltu.. syeikh …

  22. By SignsofjudgementDay on May 13, 2013 | Reply

    Untuk Ijazah diharap Tuan dapat Datang ke Surau Perdana, Damansara Perdana.Selangor D.E

  23. By fahmi on May 14, 2013 | Reply

    Bismillah…
    pagi tadi SAYA tersedar dari tidur sebab bantal SAYA “basah”

    15/5/2013 rabu antara kul 3.00-6.00pagi 5 Rejab 1434

    SAYA bangun sebab bantal SAYA basah,
    1) ketika itu hujan pun tak ada.. takkan la atap SAYA bocor….. (pelik)
    2) takkan la SAYA buang air kecil kat atas bantal tu sebab SAYA letak kepala SAYA atas bantal tu (pelik)
    3) bantal tu terasa basah… dan begitu sejuk…. ( susah nak cakap ) tapi tempat lain dalam bilik SAYA tak la sejuk biasa je (pelik)

    SAYA sambung tidur balik.. bila bangun solat subuh bantal tu kering … ( pelik )

    nota: SAYA baru je amal selawat Sholawat Jauharatul Kamal

    insyaallah.. moga2 saya dipermudahkan untuk ke surau perdana damansara .. aaaamin
    terima ksaih syeikh… :) SAYA menetap di kelantan

  24. By SignsofjudgementDay on May 19, 2013 | Reply

    Diharap Tuan tidak mengamalkan Sholawat tersebut sebelum mendapat Ijazah & Tuan perlu kepada Majlis Bayyait Tarekah Tijani.

  25. By fahmi on May 20, 2013 | Reply

    baiklah syeikh… insyaallah…

  26. By fahmi on May 20, 2013 | Reply

    salam syeikh saya download semua ceramah ilmu bayan… minta izin ye syeikh…

  27. By SignsofjudgementDay on May 20, 2013 | Reply

    Boleh,..Silakan.

  28. By SignsofjudgementDay on Jun 17, 2013 | Reply

    Recitation of Jawharat al Kamal & Recitation of Salatul Fatihi
    Please click link here – translation of the Tijana Salatul Fatihi , Jauharatul Kamal

    link reference – http://www.tidjaniya.com/en/tariqa-tijaniyya-recitations.php

  29. By danny on Aug 11, 2013 | Reply

    ass.wr.wb
    mohon ijazahnya pak ustad sholawat tersebut..

  30. By SignsofjudgementDay on Aug 31, 2013 | Reply

    Diharap Tuan tidak mengamalkan Sholawat tersebut sebelum mendapat Ijazah & Tuan perlu kepada Majlis Bayyait Tarekah Tijani.
    Untuk Ijazah diharap Tuan dapat Datang ke Surau Perdana, Damansara Perdana.Selangor D.E

  31. By SignsofjudgementDay on Oct 7, 2013 | Reply

    Sudah Diperbaiki, Terima Kasih atas Perhatian Anda

Post a Comment